Substancje pomocne w odtruwaniu i oczyszczaniu organizmu

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Niektóre witaminy współpracują z enzymami, pomagając organizmowi by mógł się zregenerować. Są niezbędne do zachowania zdrowia. Jednak większość witamin nie jest wytwarza przez nasz organizm, dlatego potrzebna jest chociaż minimalna wiedza o nich. Witaminy można podzielić na dwie kategorie, te które się rozpuszczają w wodzie, i te które rozpuszczają się w tłuszczu. Witamina rozpuszczająca się w wodzie, nie gości długo w naszym organizmie tak więc musi być cały czas uzupełniania. Witaminy A, D, E, i K rozpuszczają się w tłuszczach. Dieta powinna zawierać pewną ilość dobrych tłuszczy, tak by organizm mógł transportować oraz przetrzymywać substancje w organizmie. Witaminy A i D przyjmowane w nadmiernych ilościach mogą stać się toksyczne, dlatego że są przechowywane w organizmie i poprzez spore nagromadzenie mogą być szkodliwe. Większość ludzi przyjmuje jednak za małą a nie za dużą ich ilość.

Wystarczająca ilość witamin w diecie
Wiele ludzi myśli, że otrzymują wszelkie witaminy i składniki mineralne do odpowiedniej diety, jednak często są w błędzie. Większość produktów zawiera substancje, które tylko mają zaspokoić nasz głód a nie wzbogacić nasz organizm o korzystne substancje. Według wielu badań naukowych, wysokie ilości witamin są niezwykle potrzebne by zachować w pełni zdrowie i powstrzymać rozwój chorób takich jak rak, choroby sercowo-naczyniowe czy zaćmy. Każdy człowiek ma swoje indywidualne potrzeby w różnych etapach swojego życia, nawet oczytana osoba może nie otrzymywać wszystkiego co jej potrzeba.

Sytuacje, które wymagają dodatkowego zastrzyku witamin:

  • okres dojrzewania
  • starzenie się
  • spożywanie alkoholu
  • aktywność fizyczna
  • stosowanie diety
  • palenie tytoniu
  • stres emocjonalny
  • choroby
  • menopauza
  • przepracowanie
  • ciąża
  • podróże

Nie jest to kompletna lista, ponieważ dochodzi jeszcze dodatkowo zanieczyszczenie toksynami, największego wroga organizmu.

Przy niedoborze składników odżywczych mogą wystąpić różne problemy. Zbyt niski poziom witaminy D może doprowadzić do osteoporozy i złamań. Niski poziom antyutleniaczy zwiększa ryzyko zachorowania na przewlekłe choroby takie jak artretyzm, rak czy też choroby serca. Brak kwasu foliowego i witamin B6 i B12 może prowadzić do chorób typowo sercowo-naczyniowych i raka piersi. Ważna jest w tym wypadku potrzeba stosowania suplementów by zabezpieczyć się przed różnymi chorobami.

Czy wiesz, że…
W odróżnieniu od większości zwierząt ludzie nie potrafią ani wytwarzać ani przechowywać witaminy C, tak więc potrzeby naszych organizmów muszą być zaspokajane z dietetycznych źródeł takich jak owoce cytrusowe, warzywa oraz suplementy żywnościowe.

Antyutleniacze
Wszystkie witaminy są niezwykle ważne dla naszego zdrowia, lecz jest grupa witamin, które są antyutleniaczami, potrzebnymi do ochrony organizmu przed uszkodzeniami na wskutek zanieczyszczenia. Antyutleniacze to związki, które znajdują się w jedzeniu oraz suplementach, ich działanie polega na likwidowaniu wolnych rodników. Działanie antyutleniaczy można podzielić na trzy różne etapy, obniżenie energii wolnego rodnika, zatrzymanie procesu tworzenia się wolnych rodników i przerwanie reakcji łańcuchowej, co zmniejsza uszkodzenia. Badacze sądzą, że nawet najbardziej zdrowa dieta nie dostarczy nam idealnej ilości antyutleniaczy, biorąc pod uwagę wszelkie niebezpieczeństwa w codziennym życiu, ponieważ każdego dnia antyutleniacze pracują prze neutralizowaniu wolnych rodników. Nieustannie należy wypełniać zapasy antyutleniaczy. Większość antyutleniaczy występuje w jagodach, owocach i warzywach jasnego koloru. Witaminy C, E i beta caroten (prowitamina A) działają jako antyutleniacze i zapewniają ochronę przed wolnymi rodnikami. Te witaminy są bardzo istotne i warto się im bliżej przyjrzeć.

Witamina C
Według badań naukowych witamina C zapobiega występowaniu zaćmy i innych chorób oczu. Stan wzroku można poprawić przez odpowiednie połączenie witamin E, C i Beta Karoten z cynkiem, a jest to na pewno dobra wiadomość dla starszych ludzi. W ten sposób można dostarczać organizmowi odpowiednie składniki lub leczyć się w późniejszym czasie farmakologicznie. Wiadomo też, że witamina C skutecznie obniża ciśnienie krwi i cholesterol, co znaczy, że może zmniejszyć ataki serca. Poza tym zmniejsza sztywność tętnic i tendencji do zlepiania się płytek krwi. Cechy antyutleniające witaminy C chronią palaczy czynnych oraz biernych przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników i innych toksyn obecnych w środowisku. Jest również niezbędnym elementem, by wytwarzać kolagen, wzmacniający ścięgna, więzadła i naczynia krwionośne. Odgrywa też istotną rolę w gojeniu się ran. Pomaga w oczyszczaniu organizmu z alkoholu oraz wszystkich innych trujących substancji. Uważa się również, że ta wspaniała witamina chroni organizm przed zatrzymywaniem lub gromadzeniem się w organizmie ołowiu, ciężkiego metalu, który może doprowadzić do uszkodzenia mózgu. Ilość jaką powinniśmy przyjmować jest różna, zależy od wieku, stanu odżywiania się oraz czy osoba pali papierosy lub zażywa leki.

Witamina E
Jest nazywana cudowna witaminą. Ma ona korzystny wpływ na proces starzenia się, bezpłodność, choroby serca, nowotwory oraz wysiłek sportowy. Jej cechy antyutleniające chronią komórki organizmu. Wraz z witaminą C zapewniają ochronę przed pewnymi chorobami przewlekłymi. Wywiera bezpośredni wpływ na rożnego rodzaju stany zapalne, regulację krwi, wzrost tkanki łącznej i genetyczną kontrolę podziału komórkowego. Sądzi się, że witamina E ochrania organizm przed  czynnikami rakotwórczymi i toksynami wraz z rtęcią, ołowiem, benzenem, ozonem i podtlenkiem azotu. Zbyt niski poziom tej witaminy można zauważyć u osób cierpiących na choroby reumatyczne, naukowcy udowodnili, że wysoki poziom witaminy E pomaga zmniejszyć stan zapalny i ból reumatyczny.

Beta Karoten ( znany jako prowitamina A)
Jest to pigment czerwono pomarańczowy, który odnajdziemy w owocach, warzywach oraz innych roślinach. Pełni dwie ważne funkcje w organizmie. Może być zamieniany w witaminę A (retinol) jeśli organizm potrzebuje więcej energii albo może działać jako antyutleniacz i chronić przed wolnymi rodnikami. Im więcej Beta Karotenu w naszym organizmie tym większy wzrost ochrony komórek odpornościowych. Nie jest sam w sobie wiodącym antyutleniaczem, ale odgrywa istotną funkcję do badań nad antyutleniaczami.

Przyjmowanie niektórych witamin bez włączania innych nie ma dobrych rezultatów na dłuższą metę. Organizm wymaga pełnego zestawu witaminowego, by razem ze sobą mogły współpracować i walczyć o zdrowie. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, ponieważ dieta, którą stosujemy nie dostarcza nam odpowiedniej dawki witamin. Zanieczyszczenie organizmu, stres, szybkie tempo życia tylko zwiększają zapotrzebowanie na witaminy. Zdrowa dieta oraz odpowiedni suplement zapewnią, że otrzymamy idealny poziom składników pokarmowych.

Wskazówka zdrowotna
Witamina C pomaga przy wchłanianiu nie zwierzęcych form żelaza znajdującego się w owocach, warzywach i orzechach.

 

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Produkty spożywcze zawierają liczne substancje pomocnicze w odtruwaniu i oczyszczaniu organizmu. Należą do nich:

Błonnik
Zapobiega powstawaniu w organizmie niestrawionych resztek pokarmowych i odkładaniu się w nim związków trujących. Produkty spożywcze zawierające dużo błonnika podlegają dłuższemu i dokładniejszemu żuciu w jamie ustnej, dzięki czemu wydziela się więcej soków trawiennych. Te z kolei regulują czynności jelit, przyspieszając proces trawienia i skracając czas pobytu pożywienia w przewodzie pokarmowym. Błonnik ma również zdolność wiązania niektórych produktów przemiany materii i niestrawionych resztek pokarmowych, dzięki czemu ułatwia ich wydalanie. Źródłem błonnika są rośliny strączkowe, w tym groch, produkty zbożowe z mąki razowej, kapusta, marchew, ziemniaki, jabłka i gruszki.

Chlor
Reguluje równowagę kwasowo-zasadową i jest pomocny w odtruwaniu organizmu. Występuje niemal we wszystkich produktach spożywczych.

Cynk
Pomaga w przeciwdziałaniu stresowi, odciążając w ten sposób wątrobę i zwiększając jej zdolności odtruwające. Produkty obfitujące w cynk to ryby, mięso, sery i zboża.

Flawonoidy
Jest to grupa związków o podobnej budowie, występujących w roślinach i będących obecnie przedmiotem licznych badań. Wiadomo, że działają one moczopędnie i przeciwskurczowo oraz chronią komórki przed czynnikami szkodliwymi, stoją więc na straży naszego zdrowia. Głównym źródłem flawonoidów są m.in. zioła, owoce i warzywa.

Olejki eteryczne
Są to wytwarzane przez rośliny aromatyczne lotne ciecze. Mają wielostronne działanie na organizm człowieka. Niektóre z nich wspomagają przemianę materii, przyczyniając się w ten sposób do unieszkodliwienia i wydalenia związków toksycznych. Zwiększają apetyt, regulują trawienie, działają moczopędnie, oczyszczają błonę śluzową przewodu pokarmowego, usprawniają pracę żołądka, jelit, wątroby oraz wydzielania żółci. Olejki eteryczne występują w wielu roślinach, zwłaszcza w ziołach i przyprawach, m.in. w bulwach kopru włoskiego.

Potas
Jest ważny dla życia i pełni w organizmie człowieka różnorodne role. Jest niezbędny do prawidłowej czynności nerek, uczestniczy w usuwaniu nadmiaru wody i oczyszczaniu organizmu. Wzmacnia również naczynia krwionośne i nerki. Występuje w dużych ilościach w ziemniakach, kapuście, niełuskanym ryżu, owocach i produktach zbożowych z mąki razowej.

Selen
Wiąże metale ciężkie, ułatwiając ich usuwanie z organizmu. Wspomaga również czynność odtruwającą wątroby i uczestniczy w unieszkodliwianiu wolnych rodników. Selen występuje niemal we wszystkich owocach i warzywach, jak również w zbożach, orzechach, roślinach strączkowych i mięsie.

Substancje drażniące
Powodują wzmożone wydzielanie śliny i soków trawiennych, dzięki czemu pobudzają trawienie. Występują głównie w przyprawach, takich jak imbir, chili, pieprz czy papryka.

Substancje fitochemiczne
Od kilku lat trwają badania nad tymi substancjami roślinnymi i ich rolą. Wiadomo, że wiążą wolne rodniki, które również są odpowiedzialne za odkładanie się niestrawionych resztek pokarmowych. Mają też działanie odtruwające i są pomocne w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu. Ich źródłem są owoce i warzywa.

Substancje gorzkie
Zwiększają apetyt, wzmagają pracę gruczołów trawiennych i pobudzają wydzielanie soku żołądkowego. Usprawniają przepływ żółci oraz ułatwiają trawienie białek i tłuszczów. Występują m.in. w brokułach, karczochach, cykorii i roślinach strączkowych, jak również w wielu ziołach i przyprawach.

Wapń
Zapobiega magazynowaniu w organizmie metali ciężkich – ołowiu i kadmu. Głównym źródłem wapnia jest mleko i przetwory mleczne, a także orzechy, brokuły czy botwina.

Żelazo
Odgrywa zasadniczą rolę w transporcie tlenu we krwi i wchodzi w skład wielu bardzo ważnych dla życia enzymów, odgrywających kluczową rolę w przemianie energii i odtruwaniu organizmu. Znajduje się m.in. w mięsie i podrobach, roślinach strączkowych, zbożach, orzechach, szczypiorku, pietruszce, rukwi wodnej, mniszku lekarskim, szpinaku.

Jedna myśl na temat “Substancje pomocne w odtruwaniu i oczyszczaniu organizmu”

  1. Polecam genialny antyutleniacz – (reklama usunięta). Przy zdrowej diecie i zdrowym trybie życia jest produkowany w wystarczających ilościach przez organizm. A kiedy jesteśmy zbyt zatruci można przyjmować go jako suplement diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *