Otyłość

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

otyłoścWiększość z nas odczuwa winę ze „zmarnowaną” żywność i niekończone posiłki. Lecz fakty mówią same za siebie na ziemi jest więcej osób, które cierpią z powodu skutków przejedzenia aniżeli głodujących. Według Światowej Organizacji Zdrowia na całym świecie jest 300 milionów otyłych osób a ponad 750 milionów ma nadwagę. Przejedzenie nawet tymi wartościowymi produktami jest formą zanieczyszczenia organizmu, ponieważ przestrzeń organizmu zaczyna przybierać formę nadmiernego tłuszczu.

Między otyłością a nadwagą jest spora różnica. Przy nadwadze mówimy, że masa ciała jest wyższa. Wiele osób, może mieć nadwagę ponieważ tak są zbudowani – mocna struktura kości lub większa masa mięśni, jednak sporo osób ma za dużo tłuszczu i w tym tkwi problem. Natomiast otyłość to nienormalnie wysoki stan tłuszczu w organizmie. Wskaźnik masy ciała określa czy nasza waga ciała jest prawidłowa (BMI).

Wskazówka zdrowotna
Generalnie, białe mięsa zawierają mniej tłuszczu niż mięsa ciemne. Jednym z mięs zawierających najmniej tłuszczu jest indyk.

 

Otyłość wśród dorosłych
Niekorzystne skutki ze złego trybu życia pojawiły się już 30 lat temu. Wiele osób jednak nie zauważa skali problemu otyłości. Bary szybkiej obsługi wyrastają jak grzyby po deszczu w każdym miejscu na świecie. A na efekty długo nie trzeba czekać. Złe nawyki żywieniowe doprowadzają do coraz wyższej otyłości wśród dorosłych ludzi.

Otyłość wśród dzieci
Nawyki żywieniowe  to jedna z najgorszych rzeczy jakie może dotknąć młode, zdrowe organizmy. Poprzez wprowadzanie niekorzystnych potraw, produktów podajemy dzieciom „złe” zdrowie. Od dziecka dorośli uczą złych nawyków, co później może doprowadzić do strasznego wyglądu oraz fizycznego zdrowia. Taki nawyk wyniesiony z domu może trwać przez całe życie. Według statystyk co najmniej połowa otyłych dzieci powyżej 6 roku życia oraz 70-80% otyłej młodzieży będzie otyłymi w dorosłym życiu. Wszelkie pobłażania i podawanie im złych produktów wpaja im zasady złego stylu życia, co w późniejszym czasie może mieć następstwa w postaci chorób. Nadwaga i otyłość stanowi wysokie ryzyko wielu chorób oraz problemów zdrowotnych. Dzieci to nasza przyszłość i do każdego powinien należeć ten obowiązek utrwalenia zdrowych nawyków.

Zagrożenia spowodowane nadwagą lub otyłością
Światowe organizacje ostrzegają, że otyłość może mieć tak wielką i niekorzystną skalę na zdrowie jak palenie papierosów. Otyłość to czwarta  z dziesięciu przyczyn śmierci na świecie.

Choroby serca. U ludzi otyłych ryzyko niewydolności serca jest podwójnie większe a u ludzi z nadwagą wyższe o jedną trzecią. Dodatkowo ludzie z nadwagą żyją o wiele krócej, ponieważ choroby związane z sercem rozwijają się około 7 lat wcześniej niż u ludzi z dobrą wagą.

Nowotwory. Wraz z wiekiem coraz trudniej zrzucić dodatkowe kilogramy, jednak nie jest to naturalna konsekwencja starzenia się. Coraz wyższa waga przybliża ryzyko chorób nowotworowych, ale nie tylko bo również chorób serca czy cukrzycy. Na całym świecie przypadki osób z rakiem są połączone z niską aktywnością oraz nadwagą.

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Cukrzyca. Jeśli tylko nasza waga wzrasta zwiększa się ryzyko wystąpienia cukrzycy. Cukrzycę typu II na początku nazywano cukrzycą dorosłych ze względu na to, że występowała tylko w tym przedziale wiekowym. Z biegiem czasu i to się zmieniło, ponieważ diagnozuje się coraz więcej dzieci i młodzieży o wysokim zagrożeniu tą chorobą. Około 80% osób chorujących na cukrzycę ma problem z otyłością. Wiele osób nie rozumie skali problemu wraz z cukrzycą wiążą się kolejne dolegliwości – amputacja, ślepota czy niewydolność nerek.

pytajnikCzy wiesz, że…
W komórkach tłuszczowych mogą być przechowywane uwiezione w organizmie chemikalia wywołujące procesy nowotworowe, co może prowadzić do rozwoju choroby.

 

Przyczyny otyłości
Powolny metabolizm, genetyczne obciążenia są rzadkimi przyczynami nadwagi i otyłości.  Głównym czynnikiem wpływającym na stan otyłości są nawyki żywieniowe, brak czasu przez co wybieramy jedzenie typu fast food a także zwiększanie porcji w restauracjach. Kolejnym czynnikiem jest siedzący tryb życia. Siedzenie przez większość dnia sprawia, że kalorie przekształcają się w odkładający się tłuszcz w założeniu, że brakuje jej ruchu. Także środowisko ma niekorzystny wpływ na stan naszej wagi, częste objadanie się kalorycznymi produktami może przynieść w konsekwencji sporą nadwagę. Kaloria to zawsze kaloria, bez względu na źródła, a ciągłe jedzenie na zapas powoduje to, że ciało zamienia zbędne kalorie na tłuszcz, który osadza się w biodrach lub talii. Największymi wrogami są napoje gazowane, które są ogromnym źródłem cukrów rafinowanych.

otyłośćWalka z nadwagą
Aby zmaksymalizować pracę systemów spalania tłuszczu należy jeść mniejsze posiłki co trzy – cztery godziny. Jeśli nasze spożycie kalorii jest większe, przybierzemy na wadze, ponieważ ich nie spalimy. Warto wiedzieć ile kalorii dziennie potrzebujemy a ile zawierają nasze ulubione dania, w ten sposób nauczymy się dokonywania wyboru. Bez względu jakie jest źródło naszych kalorii – proteiny, tłuszcz, węglowodany, to przy większym spożyciu organizm nie wykorzysta tych kalorii, a one zamienią się w tłuszcz. W obecnym czasie zatrucia organizmów toksynami nie można pozwolić sobie na niskie spożycie produktów spożywczych, dlatego warto wiedzieć czy to co spożywamy jest bogate w składniki odżywcze. A w trakcie programu ograniczania kalorii nie należy opuszczać posiłków lub przekąsek ponieważ może to prowadzić do późnego wieczornego objadania się.

Zastępowanie posiłków to narzędzie służące do walki z nadwagą. Robiąc to np. dwa razy dziennie (pomniejszając posiłki kaloryczne) można zmniejszyć ilość kalorii. Wraz ze zdrową żywnością, dania o wysokiej jakości w doskonały sposób zmniejszą pobór kalorii. Dobrym przykładem będzie idealnie dobrany posiłek, który zastąpi śniadanie lub lunch – dwie zdrowe przekąski a następnie odżywczy posiłek na obiad. Zastępowanie posiłków ma duży sens, niż objadanie się w fast foodach. Najlepsze są posiłki o wysokiej zawartości protein, tłuszczu oraz węglowodanów, ważne są też witaminy i minerały. Ważnym elementem w zdrowej diecie będzie błonnik, który kontroluje wagę i usuwa głód. Eliminuje z organizmu zbędne tłuszcze i oczyszcza organizm a dodatkowo daje uczucie sytości. W procesie odchudzania bardzo ważne będą ćwiczenia fizyczne gdyż szybko uruchamiają proces trawienia. A szybkie trawienie to szybki sposób na utratę wagi. Istnieją także pewne zioła stymulujące nasz metabolizm o działaniu wspierającym odchudzanie.

wykrzyknikWskazówka zdrowotna
Aby zmaksymalizować pracę systemów spalania tłuszczu należy jeść mniejsze posiłki co trzy – cztery godziny.

 

Jeśli konsekwentnie będziemy spożywać zwiększoną liczbę kalorii to będziemy przybierać na wadze. Spory nadmiar zostaje przechowany w organizmie i jest formą zanieczyszczenia. Szybkie przybieranie na wadze wpływa na stan naszego zdrowia a nawet na emocje. Choroby, które były wyżej omawiane to tylko niektóre zagrożenia wywołane otyłością. Na szczęście są sposoby, które pomogą utrzymać idealną wagę, wystarczy kilka zmian w życiu by poczuć się świetnie i zrobić krok ku zdrowiu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *