Stres oraz ćwiczenia fizyczne

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Bardzo dużo obecnie mówi się o stresie oraz jego wpływie na nasze życie. Każdy z nas znalazł się kiedyś w sytuacji poddenerwowania. Są liczne sposoby by przeciwdziałać mu i nauczyć sobie z nim radzić. Jest również możliwe odnalezienie sposobu by stres był naszym sojusznikiem a nie wrogiem.

Stres to normalne wyczerpanie, wycieńczenie, osłabienie organizmu przy bliskim otoczeniu. Ma na nas ogromny wpływ: fizyczny oraz emocjonalny, który będzie równocześnie dobry i zły. Z tego dobrego punktu widzenia stres może być takim motorem napędzającym nasze działanie do pokonywania trudnych sytuacji. Natomiast ta zła strona stresu to obniżenie naszych zdolności, poczucie niepowodzenia oraz wszelkie złe emocje. Ból, korki uliczne, presja, awans w pracy, choroby najbliższych, nowe miejsce zamieszkania a nawet małżeństwo może wywołać u nas stres. Wszelkie zmiany w naszym życiu to zmiany wyczerpujące dla organizmu, warto więc nauczyć się jak sobie dawać radę z nimi.

Rodzaje stresu:
1. Stres związany z przetrwaniem – wszelkie zagrożenia o zdrowie, czy w sytuacjach gdy mamy jakieś wyzwanie.
2. Stres generowany wewnętrzne – ciągłe niepokojące wydarzenia, napięcie, podejście do życia.
3. Stres związany z otoczeniem oraz pracą – stresujące otoczenie, w którym mieszkamy lub pracujemy. Może wynikać również z hałasu, zanieczyszczenia, bałaganu, konfliktu. Terminy, prezentacje to stres powiązany z pracą.
4. Zmęczenie i przepracowanie – stres narasta przez długi czas. Przewlekły stan stresu pojawi się podczas próbowania osiągnąć zbyt wiele lub gdy nie potrafimy efektywnie zarządzać czasem.

Czy wiesz, że…
Stres w pracy może być dla zdrowia tak samo szkodliwy jak palenie czy brak aktywności fizycznej.

 

Stres jako forma zanieczyszczenia organizmu
Kilka set tysięcy lat temu, ludzie praktycznie nie wiedzieli co to jest stres, napięcie albo poddenerwowanie. Natomiast dziś to stały element naszego życia, a przewlekłe stany nie robią już na nikim wrażenia, to taki ciągły towarzysz naszego życia. Jeśli żyjemy cały czas w sytuacji stresowej to hormony stresu są wytwarzane w zbyt dużych ilościach i kończą się zasoby, dzięki którym organizm radzi sobie ze stresem. Wtedy mówimy o zanieczyszczeniu organizmu przez stres. Źródłem ciężkich zanieczyszczeń organizmu są sytuacje emocjonalne w pracy, zanieczyszczone powietrze, toksyny, wszelkie środki konserwujące. Obniżenie sytuacji stresowych w swoim życiu doda nam energii, którą można zupełnie inaczej wykorzystać. Właściwie to nie możemy uniknąć całkowicie stresu, ale trzeba mieć świadomość jakie są jego konsekwencje i jak można sobie z nim poradzić. Do zanieczyszczenia organizmu stresem zalicza się również tzw. stres mentalny albo po prostu negatywne myślenie. Trzeba bardzo uważać, ponieważ stres wywołuje różne zaburzenia np. jedzenia oraz kłopoty ze snem. Przy długotrwałym stresie ten stan może wyniszczyć nas psychicznie.

Reakcja na stres
Nie ma znaczenia jakie źródło ma stres, ponieważ powoduje ono automatyczną reakcję typu „walcz lub uciekaj”, ma ona wpływ chyba na każdy proces i organ w naszym ciele. Podskakuje adrenalina a mięśnie si napinają. Ciało automatycznie zwiększa przemianę materii oraz wydzielanie wielu składników odżywczych. Czasem nasz organizm potrzebuje odrobinę adrenaliny by uwolnić stres, ale taka odrobina może być niekorzystna dla naszego organizmu.

Jak reagujemy na stres:

  • ciało dostrzega zagrożenie
  • zmysł wysyła komunikat do mózgu
  • zostaje uwolniona adrenalina
  • serce bije szybko, podnosi się ciśnienie a oddech jest przyspieszony
  • zwiększona produkcja glukozy w wątrobie
  • zwężają się naczynia krwionośne
  • rozszerzone źrenice
  • po zagrożeniu, ciało z powrotem się relaksuje

Jak stres wpływa na nasze zdrowie
Ciągły, wydłużony stres zwiększa ryzyko chorób. Sam stres nie wywoła choroby lecz odgrywa ważną rolę w obronie organizmu na chorobę. Przewlekły stres uszkadza nasz układ sercowo-naczyniowy oraz żołądkowo-jelitowy a także przyczynia się do zaostrzenia chorób serca, migreny, astmy i innych chorób.

Według najnowszych badań, ciągły stres może być przyczyną zwiększonej podatności na nowotwory. Słabszy układ immunologiczny to niski poziom  naturalnych krwinek białych, które wykrywają i zabijają komórki nowotworowe. Podczas stresu również serce pracuje ciężej, ponieważ ciśnienie się podnosi a serce bije coraz mocniej co zwiększa metabolizm. Taki przewlekły stan może wywoływać zmęczenie, natomiast utrzymywany stan przez lata powoduje zawał serca. Stres to jeden z czynników prowokujących liczne choroby serca. Należy znacznie ograniczać sytuacje poddenerwowania by obniżyć ryzyko chorób serca.  Stres może sprawić, że będziemy bardziej podatni nawet na zwykłe przeziębienie.

Wskazówka zdrowotna
Ćwiczenia mogą zmienić nasze organizmy w maszynę do spalanie tłuszczu, ponieważ będą one kontynuowały spalanie kalorii w podwyższonym tempie przez minimum 30 minut po zakończeniu ćwiczeń.

Panowanie nad stresem
Aby zapanować nad stresem w swoim życiu warto zmienić coś w naszym nastawieniu i reakcji. Jest wiele kombinacji, które możemy skutecznie wykorzystać, to szansa na zmianę w naszym zdrowym życiu.

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Techniki zmniejszające stres:
1. W ciągu dnia należy wykonywać głębokie relaksujące oddechy.
2. Koncentrowanie się na wyznaczonych celach i planach.
3. Czytanie książek może nas pozytywnie nastawić.
4. Warto wykorzystać technikę pozytywnego myślenia.
5. Unikanie przemocy, negatywnych wpływów da nam więcej energii.
6. Medytacja to doskonała walka ze stresem.
7. Należy spędzić czas na wykonywaniu swoich ulubionych zajęć – taniec, śpiew, fotografia itp.
8. Aktywność fizyczna powinna wam cały czas towarzyszyć w walce ze stresem.

Wskazówka zdrowotna
Jednym z najlepszych programów ćwiczeń jest cyrkularny trening siłowy (nieustanne korzystanie z różnych przyrządów służących do ćwiczeń) – łączy w sobie najlepsze ćwiczenia gimnastyczne oraz siłowe.

 

Ćwiczenia fizyczne
Stres oraz brak jakiejkolwiek aktywności nie są dobraną parą. Nie ma znaczenia jakie podłoże ma stres, ćwiczenia fizyczne pomogą pozbyć się niepokoju i odzyskać równowagę. Należy tak zorganizować sobie czas, by móc aktywnie zwalczać stres. Dzisiejszy styl życia to styl siedzący, dawniej ludzie byli bardziej aktywni. Wiele osób siedzi przy biurku w pracy a w domu przy telewizorze, przestajemy się ruszać i każdy uważa to za rzecz całkiem normalną. W związku z tym rozwija się coraz to większa nadwaga i ogromne zmęczenie, a toksyczny styl życia dziedziczą nasze dzieci.

Stała aktywność zapewni korzyści, nie tylko w sferze emocjonalnej, mentalnej ale również fizycznej. Skutecznie ochroni nas przed chorobami, a zwłaszcza przed: nadciśnieniem, rakiem, cukrzycą, osteoporozą. Każdy kto ćwiczy lub trenuje wie, że ćwiczenia przynoszą niebywałą ulgę – spokój i pozbycie się napięcia. Ćwiczenia fizyczne to doskonała terapia uspokajająca, ponieważ wtedy nasz organizm wytwarza substancje zwane endorfiną, które wywołują wspaniałe samopoczucie i relaks.

Osoby o aktywnym stylu życia zatrzymują ryzyko chorób serca. Ćwiczenia – aerobic, szybki spacer, bieganie, pływanie, jazda na rowerze, tenis, taniec, wspinaczka wszystko to zmniejsza poziom cholesterolu LDL i zwiększając poziom HDL. Ludzie chorujący na cukrzycę również mogą odczuć korzyści związane ze aktywnością, ponieważ ćwiczenia obniżają ciśnienie, regulują poziom cholesterolu oraz zmniejszają tłuszcz znajdujący się w ciele. Gimnastyka poprawia nastrój i wigor, podnosi kreatywność oraz wyobraźnię. Otyłość jest obecnie problemem globalnym, jest powiązana z brakiem aktywności fizycznej. Istotnym elementem jest ograniczenie kalorii, lecz gimnastyka to kolejny etap do zrzucenia kilogramów.

Jedną z ważniejszych korzyści wynikających z aktywności fizycznej jest idealny metabolizm. Ciało nawet siedmiokrotnie szybciej spala kalorie, niż podczas odpoczynku. Dodatkowo metabolizm w takim stanie zostaje przez dłuższy czas po zakończeniu ćwiczeń, dlatego zaleca się przed śniadaniem szybki spacer by układ trawienny pracował korzystnie przez cały dzień. Nasza waga jednak nie zawsze odzwierciedli wyniki ćwiczeń, ponieważ gimnastyka zmienia tkankę tłuszczową na beztłuszczową mięśniowa, która może ważyć więcej niż tłuszcz.

Wraz z biegiem lat możemy przybierać na wadze, jesteśmy coraz mniej wysportowani, mamy problemy ze stawami, męczy nas taniec, jazda na rowerze albo pływanie. Należy dokonać odpowiedniego wyboru i zostać aktywnym przez całe życie. Stałe ćwiczenia mogą być pomocne w zachowaniu dobrego zdrowia nawet podczas starzenia się.

Korzyści wynikające z ćwiczeń fizycznych:

  • zmniejszają ryzyko przedwczesnej śmierci,
  • kontrolują wagę,
  • pomagają kontrolować ciśnienie, cholesterol oraz stężenie glukozy we krwi,
  • zapobiegają osteoporozie,
  • dodają wigoru i energii,
  • zmniejszają ryzyko raka okrężnicy
  • pomagają w złagodzeniu stresu

Czy wiesz, że…
Według Światowej Organizacji Zdrowia, siedzący tryb życia jest jedną z dziesięciu głównych przyczyn śmierci i inwalidztwa na świecie.

W celu osiągnięcia największych korzyści zaleca się 20-30 minut ćwiczeń trzy lub więcej razy w tygodniu. Dla tych, którzy nie ćwiczyli regularnie lub wcale może wydawać się to zbyt wysoką dawką sportu, ale dobrze dobrany trening przysporzy nam więcej korzyści niż możemy zdawać sobie sprawę. Najlepiej wybrać czynności, które przyniosą nam najwięcej przyjemności. Nie ma znaczenia czy będzie to jazda konna, joga lub siłownia – grunt żeby stało się to naszym nawykiem w nowym stylu życia.

Przykłady na wprowadzenie ćwiczeń fizycznych do naszego życia:

  • jak najdalsze parkowanie samochodu
  • prace w ogrodzie
  • prace domowe, sprzątanie, odkurzanie itp.
  • wykorzystanie schodów zamiast windy
  • krótki spacer

Bądź świadomy, że stres jest formą zanieczyszczenia organizmu, który osłabia odporność przed chorobami. Należy do swojego stylu życia włączyć niektóre techniki redukujące stres. A przy wyborze ćwiczeń fizycznych warto kierować się tymi, które sprawią jak najwięcej radości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *